ساعت مردانه مسئولان هواپیمایی می‌خواهند سقوط ایران ۱۴۰ مشمول زمان بشود

نزدیک به دو ماه از سقوط هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ شرکت هواپیمایی سپاهان در نوزدهم مردادماه می‌گذرد. در حالی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ششم مهرماه، دلایل این سقوط را از دیدگاه خود اعلام کرد، مجلس نیز گزارشی در این باره آماده کرده است. یک عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام جزئیاتی متفاوت مدعی است که مسئولان هواپیمایی می‌خواهند ایران ۱۴۰ را مشمول زمان کنند. به گزارش «» بنا به اعلام اعضای کمیسیون عمران مجلس، گزارش این کمیسیون در مورد علل سقوط هواپیمانی آنتونوف ۱۴۰ نهایی شده و در این گزارش، علت‌هایی برای سقوط این هواپیما آمده که بموقع در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود و البته هنوز مشخص نیست که این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود و یا بغیر علنی؛ ظاهرا این هیئت رئیسه مجلس است که در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد. این مسأله را در گفت‌و‌گو با مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود و عضو کمیسیون عمران مجلس پیگیری کرد که به گفته وی، هنوز گزارش این سانحه آماده نشده و آخرین کاری که در این باره شده، مربوط به جلسه چهارشنبه گذشته است که با حضور کمیته بررسی سوانح صورت گرفت و در آن جلسه کمیته بررسی سوانح بر این باور بودند تا دو هفته دیگر نیز این گزارش آماده نمی‌شود و هنوز جای بررسی دارد. لاهوتی در این باره افزود: تصور من این است که این آقایان می‌خواهند این پرونده را شامل مشمول زمان کنند و نمی خواهند، ابعاد این قضیه را مردم بدانند، از آنجا که این سانحه با سوانح دیگر تفاوت دارد جای بحث زیادی دارد، من در آن جلسه هم گفتم، اما آقای جهانگیری سه موضوع را در این‌ باره مطرح کردند. یک شرایط فرودگاهی، دو دمای هوا و سه نقص فنی. شرایط فرودگاهی که در مورد اول بیان شد، اصلاً معنی ندارد و این آقایان روی بار اضافی بحث می‌کردند و می‌گویند که هواپیما بار اضافه داشته است، خوب پرسش اینجاست چرا یک هواپیما باید بار اضافی داشته باشد؟ چه کسی به چنین پروازی مجوز داده است؟ لاهوتی با اعتراض به دیگر موارد مطرح از سوی جهانگیریان اظهار داشت: اما مورد دوم که این‌ها مطرح می‌کنند، شرایط جوی و دمای هوا بود. خوب اگر دما مناسب بود چرا هواپیماهای دیگر مشکلی نداشتند، مگر شرایط برای هواپیما‌ها در دمای ثابت متغیر است؟ به نظر یک فرافکنی در این مورد وجود دارد، در مورد بحث سوم هم که نقص فنی بود که اتفاقاً نکته همین جاست. لاهوتی گفت: ما اعتقاد داریم که کار‌شناسان از قبل هشدار داده بودند که این هواپیما نقص فنی دارد و نباید پرواز کند، که مسئولان توجه نکرده‌اند، من احساس می‌کنم که اعضای کمیته بررسی سوانح در حال وقت گذرانی است که خود من برای این خاطر تقاضای ماده ۴۹ آیین نامه کرده‌ام. ماده ۴۹ آن می‌گوید که گزارش باید هر چه زودتر آماده و در صحن علنی مجلس قرائت شود و اگر این‌ها نخواهند موضوع را شفاف کنند، ما از این روش استفاده خواهیم کرد. مدارکی هست که نشان می‌دهد همه کار‌شناسان قبل از این از وجود نقص فنی در این هواپیما را هشدار داده بودند، اما مسئولان هواپیمایی کشور به این هواپیما مجوز پرواز داده‌اند و این هواپیما با وجود اینکه در مقطعی پروانه بهره‌برداری آن برای مدتی متوقف ‌شده بوده مجوز پرواز گرفته است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خرید